RADİKAL - Pinar Öğünç // 17.07.2007

17.07.2007
Radikal-çevrimiçi

Bağımsızlara rap destek

Bağımsızlara rap destek
Solcu bir aileden gelen ve solun hip-hop'a temkinli yaklaştığını söyleyen Sultan Tunç, "Maalesef Türkiye'de hip-hop emperyalizmin uzantısı gibi görülüyor" diyor.
Almanya doğumlu hip hop'çı Sultan Tunç, İstanbul'un bağımsız adayları Baskın Oran ve Ufuk Uras için 'Baskın Var' adlı bir rap şarkısı yaptı. Mor ve Ötesi de 'muhtıra klip'le Oran ve Uras'a destek veriyor

18/07/2007 (1638 kişi okudu)

PINAR ÖĞÜNÇ (Arşivi)

İSTANBUL - İstanbul'un bağımsız milletvekili adayları Baskın Oran ve Ufuk Uras'ın Türkiye için büyük şans olduğunu düşünen Almanya doğumlu hip hop'çı Sultan Tunç, çorbada benim de tuzum olsun diyerek Oran ve Uras için 'Baskın Var' adlı bir rap şarkısı yaptı. Sultan Tunç'u harekete geçirense bir arkadaş sohbetinde AKP'yi övdüğünü fark etmesi ve 'Türk solu beni ve benim gibileri ne hale getirdi' diye düşünmesi olmuş.
Baskın Oran ve Ufuk Uras'ın Meclis'e girmesi sizin için neden önemli ki kendi kendimize oturup şarkı, bir de klip yaptınız?
80 yıldır aynı şeyleri geveliyoruz, farklı bir şeyler söylemenin zamanı geldi diye düşünüyorum. Senelerdir dar alanda, kamplaşmalar üzerinden siyaset yapılıyor, kimse asıl sorunlar için çözüm üretmiyor ya da bunu istemiyor. Biriktirdiğimiz için de ağır travmatik bir hal aldı; kimlik sorunu, Ermeni meselesi, Kıbrıs, özgürlükler, askerin rolü. İki insan ne değiştirir denebilir. Aklıma Almanya geliyor. 2. Dünya Savaşı'ndan sonra yaptıklarıyla yüzleşmeyip kendilerini işlerine verdiler. Ancak onların 68'li çocukları, anneleri ve babaları adına bunu yaptı. 80'lerde Yeşiller olarak partileşip, 84 veya 85'te blucin pantolonlarıyla meclise girdiler, çok geçmeden de iktidara ortak oldular.
Bugün Almanya'nın daha çağdaş bir yüzü varsa, onların payı büyük. Niye bizde böyle şey olmasın? Bir kere bir arkadaş sohbetinde AKP'yi övdüğümü fark ettim; önce ürktüm, sonra düşündüm. Türk solu beni ve benim gibileri ne hale getirdi diye. Bu yüzden bu iki isim bizim için bir şanstır. Benim de bir katkım olsun istedim; prodüktörüm q-zen de destek oldu, kendi kendimize yaptık.
Hip hop söze dayalı olmasıyla seçim şarkıları için ideal tür değil mi? Türkiye'de hip hop seçim şarkısı halka değer mi?
Zaten AKP ve Genç Parti'inin rap seçim şarkıları yaptırdığını duydum. Sol biraz daha temkinli. Maalesef Türkiye'de hip-hop emperyalizmin uzantısı gibi görülüyor. Reklamlar ve televizyonlar sayesinde popüler hale geldi, belki de haklılar. Bir de Cartel'in milliyetçi çevrelerce kullanılmış olması da etkili bence. Ama tek bildiğim varoşların şu an bu müzikle kaynadığı. İstese halka değer. Her seçim sloganı bir rap şarkısı gibi aslında. Kısa, net, bam bam bam...
Genelde rap sözler tercih eden partiler var mı yurtdışında?
Amerika'da hip hop 'halk müziği' olarak algılandığı için siyasetçiler hep yakın durdu. Public Enemy'nin siyahlar üzerinde öyle bir etkisi vardı ki, seçim sonuçlarını etkileyebiliyorlardı. Ronald Reagan'ın kâbusu olmuşlardı. Şu anda Dead Prez grubu bu işlevi görüyor. Afrika'da Dakar'a gidin mesela. Brezilya, İspanya'nın varoşları, hepsi hip hop'la çalkalanıyor. Biz de Almanya'nın en büyük sendikasının gecelerine çok çıktık; tabii Yeşiller'in de... Finanse ettikleri birçok hip hop projesinde hoca olarak yer aldım. Bunlar benim politik gelişmemde de faydalı oldu.
Fotoğraflar ve haber görüntülerinden oluşan 'Baskın Var'ın klibi üniformalı bir küçüklük fotoğrafınızla açılıyor. Nedir hikâyesi?
Aile albümünden buldum onu. Solcu bir aileden gelmeme rağmen askere daima sempatiyle yaklaşılırdı. Kapıkule'den her girişimizde gördüğümüz ilk askerde herkes gözyaşına boğulurdu. Benim suçum değil, Türk solunun düştüğü kıskaç bu... Yakında bir albümüm çıkıyor: Rap'n'Roll. Orada 'Pardon Afedersiniz Mr. Genelkurmay' şarkısı da buradan çıktı zaten...
(Klip için: http://www.youtube.com/watch?v=0uVV9hrG_I)


Mor ve Ötesi'nden muhtıra gibi klip
Bir-iki gün önce, saatler gece 12.00'yi geçtiğinde bazı insanların cep telefonlarına, mail kutularına Mor ve Ötesi'nden şöyle bir mesaj düştü: 00.15'te www.morveotesi.com'a bakın! Türkiye'de rock müziğin önemli grubu Mor ve Ötesi, yeni kliplerinin duyurulmasını, piyasalar ve borsalar kötü etkilenmesin diye bu saate bırakmıştı!
Grubun 'Büyük Düşler' adlı albümünde yer alan 'Parti' isimli şarkının klibi 'e-muhtıra' niyetine çekilmiş. Yakın dönemden içleri daraltan, tat kaçıran sıcak vakalar, uzak dönemli kökleriyle görsel olarak harmanlanmış. Hrant Dink'ten Kenan Evren'e uzanan manidar bir fotoğraf albümü...
Klibin izlenebildiği www.partinintadinikacirdim.org isimli web sayfasına iliştirilmiş İstanbul 2. Bölge milletvekili adayı Baskın Oran ve 1. bölgeden Ufuk Uras seçim afişleriyle birleştirildiğinde, bahset-tiklerinin neyin partisiolduğu ortaya çıkıyor.

Hiç yorum yok: